Tänk vad man klarar av med hjälp av varandra!

Igår (Lördag) hade vi städdag i stallet, vi skurade boxarna så gott det gick. Vi använder ju inte boxarna direkt som det ser ut idag då de flesta går på lösdrift, brukar vara 2 st som står inne på box vintertid de andra är ute. Och nu när vi inte längre har någon verksamhet så passade det perfekt att städa ordentligt! 
 
Men blev nog mera av det hela än vad som var planerat tror jag!! Vi skulle städa och fixa och nog fixade vi allt. Vi rev en box och byggde ut sadelkammren och fixade ett nytt utrymme för att förvara foder. Så vi 8 tjejer rev en innervägg och sedan flyttade vi väggen nästan 2 meter. Sattde den på plats och började bygga på innerväggarna igen men sen tog isoleringen slut, saknandes även spånskivor. Vi byggde även en helt ny yttervägg från sadelkammaren och ut mot stallgången. Vi började detta vid 11:00 och jag åkte från stallet 23:00, så det var några timmar som gick åt. Men bra blir det när det väl blir färdigt! 
 
Och idag när jag kom till stallet så hade de målat det vita och svarta, och det blir så snyggt! Så nu hoppas vi att det sista av materialet till sadelkammaren med kommer i dagarna så vi kan göra det fördigt, då sadelkammaren är vänd på upp och ner. Även gammal el, konstiga makapärer på väggen plockas ner, det är sånt som är kvar sedan det var ett grisstall och det är ju många, många, många år sedan. Men nu blir det gjort och det är inte en dag för tidigt! 
 
Men gick igenom Vaka lite dag och smörrjde lite i luggen, det är enda stället där hon är lite torr men det är det enda jag kan hitta på henne. Haft en väldigt bra sommar hitills med eksemet. Men i år har hon inte gått på gräs och jag började ju även ge chiafrön i våras, jag vet inte vad som gör vad men manen och huden känns fiare sen chiafröna kom in i bilden, sen tror jag ju att magen håller sig i trim då inte gräset går in och stör och hon slipper de sockret. Hon är i alla fall super fin än så länge och inga täcken på eksem vilket är så himla skönt. 
 
Longerade även Vaka en snabbis idag, men hon avskyr det! Det går så långsamt och hon är seg vilket hon annars aldrig är, någonsin! Men man ser att hon verkligen ändrat sitt steg och hur hon använder sin kropp och det är ju jätte roligt. Hon trampar fint under sig och hon söker sig lång och låg av sig själv och trivs där, viket käns toppen. Det är roligt när man verkligen ser skillnad och även känner den under ridningen. Man blir taggad att faktiskt fortsätta att kämmpa vidare och se hur långt man kan ta det. En dröm är ju att få henne så stark och avspänd att hon bara blir lättare och lättare att ta ut ur passtakten, att hon blir renare och renare. Men vi får se hur långt vi får det att gå helt enkelt. 
 
Men nu ska jag sätta mig i soffan en stund. Kl 10:00 i morgon kommer Ulrika och skor, nu har ju Vaka stått en vecka nästan och kommer väl va full av energi när jag väl kommer upp kan jag tro! Men ni får ha en fortsatt bra kväll och en bra dag i morgon så kommer det en uppdatrering angående det nya bettet från Fager med! 
 
Godkväll
Sandra & Vaka 
 
Väggen där ni ser isoleringen är alltså flyttad. Man ser kanten inne i sadelkammaren där väggen gick innan. Vi flyttade en väggen i ett enda stycke, pju! Men mycket mera plats kommer vi få. 
 
Här har vi då fått upp väggen! Himla tjusigt är det och ännu bättre kommer det bli bara det är färdigt! 
 

Kommentera här: