En tidig morgon!

Idag blev det att kliva upp och sedan åka direkt till stallet för att fodra frukost. Så jag bestämde mig för att ta ett dressyr pass med då jag inte visste när jag skulle komma hem från Göteborg idag. Så hon fick äta sitt frukost hö och sedan så ta in henne och göra i ordning. 
 
Solen sken och det blåste knappt, men jag fick skrapa rutan när jag skulle åka men fick klä av mig under tiden jag red, solen värmde verkligen. 
 
Men Vaka kändes fin, mjuk och smidig för att ändå stått så pass länge och inte gåtts igonom alls. Men märks i övergångarna skritt-tölt att det saknas en del. Speciellt i höger varv där bogen åker innåt och hon blir som en ostkrok i kroppen. Men det är något vi får öva på. Tölten var ändå helt ok idag måste jag säga. Red mest bara övergångar och inte så mycket långa sträckor, då det är övergångarna som stärker och får igång baken. Flyttar mycket framdel och kontraställer, på Vaka gäller det att lossa framdelen så kommer bakdelen sedan. Sen har hon en tendens att dyka i formen till och från med även det är en styrke fråga och något som kommer bli bättre. 
 
 
 
 
 
 
 
Min ridtur som är reggad med Equilab. Måste säga att jag verkligen lyckades med att rida liksidigt idag! 50% höger och 50% vänster! 
 
 
 
 
Traven var fin i dag som den brukar vara, men hon tappade takten ibland, men detta är första passet på länge så hade inga direkta krav mer än att hon ska lyssna fram och även tillbaka, men öven vara uppmärksam på de små hjälperna. Och det tyckte jag absolut att hon var. Hela passet bestod mest av skritt även om det låter när jag skriver här att jag bara travat och töltat, men nej verkligen inte. Bara några minuter av trav och  tölt och resten i skritt av ett drygt 30 minutigt pass. Så avskrittning på asfalt för att variera underlag. Hur gör ni där? Tänker ni på hur, var och varför ni rider på vissa underlag eller varför ni undviker vissa underlag eller liknade?? 
 
Men jag över analyserar allt just nu när jag rider känner jag. Känns hon ok, oj nu snubblade hon! Går hon bra efter det, har gallan verkigen gått ner under ridturen eller har den växt igen?? Ni vet säkert hur man blir, man låser sig i vissa lägen och jag är livrädd att hon ska bli dålig igen.... Men hon känns bra och benet blir bättre, men ändå ältar jag, Varför? Vad blir bättre av det? Men jag är inte ensam hoppas jag om detta?!! 
 
Men nu ska jag ta och natta barnen!! 
Ha en bra kväll
Sandra & Vaka 
 
 
 
 
Snyggingen på väg ut i hagen, tigger godis gör hon med i farten!! 

Kommentera här: