Elände och kolik!

I lördags hände som inte fick hända. Jag var på dop, vart i kyrkan och vi hade precis satt oss och skulle äta. Då ringer dom från stallet och säger att Vaka mår inte bra. Hon ligger platt på sidan med benen rätt ut och vill inte resa på sig. Jag lämnar matbordet och resten av dopfesten och åker till stallet, där min kompis går med Vaka. Vi kopplar transporten och kör ner henne till Slöinge djursjukhus. I sådana här situationer så är jag glad att sjukhuset bara ligger 3 minuter bort från stallet och 1 minut bort från där jag bor! 
 
Så hon kom ner till sjukhuset strax efter kl 15 tror jag. Sen blev hon kvar med kramplösande och dropp. De gick in och kände i tarmen men kunde inte känna något konstigt. Jag åkte efter detta och jobbade. Jag hade ett kvällspass, och det var kanske tur annars har jag väl inte tänkt på nått annat. Men släppte inte mobilen en enda gång, så orolig för att de skulle ringa. Det bästa är väl kanske att jag jobbar en ½ minut från sjukhuset, det ligger rätt över vägen bara så jag fanns nära. Men jag jobbade till 21. Åkte hem och hörde inget från dom vilket var skönt för då är ju läget under kontrol. 
 
Men kl 23 ringde dom. Hon började bli sämre, mycket smärta och hon ville bara lägga sig platt. Men de hade ännu en gång gått in i tarmen och känt men hittade inget konstigt nu heller, men hon hade fruktansvärt ont. Så de ville att jag där och då skulle ta ställning till en ev. buköppning om det skulle behövas. Men mitt svar blev nej! Jag tror inte hon skulle må bra av den rehaben, stå inne, ha mediciner som antagligen skulle sätta igång eksemet och hon skulle klia sönder sig. Så förutom att stå med en opererad mage, inte få gå ut då även massa eksem. Nej, jag vore självisk om jag skulle göra en buköppning. Hon är min bästa vän och jag måste tänka på henne i första hand, det är hon som ska må bra, hon ska ha ett värdigt liv och vara lycklig! Även om mitt hjärta skulle gå sönder om jag skulle mista henne, jag skulle inte resa mig på länge efter en sådan förlust. Men natten gick, även om den var fruktansvärt lång. Min klocka ringde och jag skulle till jobbet. 
 
Så jag var på jobbet kl 07. Mobilen i fickan på högsta volym för att absolut inte missa ett samtal. Dagen var jätte lång. Men jag hade inte hört något mera än det sista kl 23 kvällen innan. Så jag tog det som ett bra täcken att hon faktiskt kanske repat sig då. Men så strax efter kl 12 så ringer dom från Slöinge djursjukhus och säger att Vaka mår bra, hon har börjat pigga på sig och börjat prata med hästarna runt om och intresserar sig mat. LÄTTNAD! Jag hade under hela natten förberätt mig på det värsta, eftersom veterinären var orolig då han inte direkt hittat varför hon haft så ont. Hennes natt hade vart lång och kämpig, men hon tog sig igenom den och ingen är lyckligare än jag! Direkt efter jobbet så åkte jag ner för att hälsa på henne, så skönt att se henne må så mycket bättre än när jag lämnnade in henne, då var hon helt apatisk. Men nu letade hon godis i mina fickor (som aldrig brukar finnas där), och kämpade för att få tag i några stån som låg utanförboxen med hö. 
 
Vaka står och spanar in sin boxgranne rätt över, som även han var islandshäst. De var kärlek på lassarett
💗
Så idag Måndag, ringer de ingen kl 9.30 och säger att Vaka mår bra, är feberfri och de har vart ute och skrittat och travat med henne. De ska öka maten och se så att inget annat tillstöter och maten passerar som den ska. Så funkar detta så ska hon få komma hem i morgon och det känns underbart! Jag vill verkligen ha hem henne nu, men jag kommer nog vara en hönsmamma ett tag framöver! Vill bara hon ska vara frisk och må bra! 
 
Vaka, värld sin vikt i guld! 
 
Men nu ska jag åka ner och hälsa på henne, jag kan tänka mig att hon börjar bli riktigt rastlös av att stå inne. Hon är absolut ingen boxhäst när det kommer till att stå inne längre perioder, hon vill vara ute med sina kompisar! Och det ska hon få med bara vi kommer hem. Kanske får hon hålla sig lite för sig själv så jag ser att hon inte dragit med sig något virus eller liknande från sjukhuset. Vi har ju 2 dräktiga damer på gården som absolut inte ska utsättas för någon sjuka, ingen av de andra hästarna heller så klart! 
 
Blev ett långt inlägg! Men som sagt, jag hoppas jag får ta hem henne i morgon och att hon håller sig frisk!
Ha en forsatt bra dag! 
 
Skönt när mamma kommer och hälsar på, då kan man slappna av! 

Kommentera här: