Hon är underbar!!

Ja, alltså att få arbeta med och rida en häst som Vaka är underbart! Aldrig vart med om maken till arbetsvilja och vilja göra rätt för sig. Ibland kan hon nästan vilja lite för mycket för vad hon orkar, men det är ändå en egenskap jag verkligen uppskattar! 
 
Men igår Måndag, så blev det en tur till Tölstigen som vi kallar det. Blev några vändpr där med både tölt och galopp. Hon kändes väldigt fin några rundor, men känslan av att jag bara behövde åka, fast så inte är fallet! Men underlaget på vägen blev till och från rätt lerigt, och lite hal vilket inte gör att hon fick så bra feste. Så jag skulle rida till en grusraka längre ner bara. Där rider man igenom en ko-gård där min kompis jobbar. Så blev stående där ett tag och pratade där hon även upptäckte att Vaka tappat en framsko. Så det var bara att rida tillbaka för att se om jag lyckades hitta skon igen, och jodå! Visst hittade jag skon. Så hoppade jag av och hämtade den, men sen häll jag ju fasen inte på att ta mig upp igen, hon taggad till tårna och jag är smidig som ett kylskåp när jag ska upp, Haha! 
 
Så det blev till slut en runda med mycket skritt, Vaka verkade dock tycka att där underlaget tillät kunde man ju öka farten. Jag höll dock inte med denna gången då jag är rädd om hennes fötter och vet att hon lätt blir om. Som tur var så stog ju hovslagarn i stallet och kunde slå på den. Jag hade själv slagit på den annars, men smidigt att slippa! 
 
 
 
Så idag Tisdag var hon redo för en tur igen. Ingen sol och regnet hängde i luften, regnat hela förmiddagen. Men så jag tänkte jag skulle ta det där konditionspasser idag och jäklar så fin hon kändes. Pigg som bara den, taggad! Men lyssnade ändå bra, och när hon har den den energin så blir även tölten fin. Var på grusrakan idag och med det underlaget blev det himla bra, hon tog verkligen i och hon försökte sitt bästa. Hon var oviktad men kändes ändå så himla fin! Men hon har fått ett enormt baksteg och antagligen därför skorna rycker med. Men jag ska väl inte klaga, men tråkigt när skor flyger! 
 
 
 
Sen red vi hem, en trött häst och en mycket nöjd pilot. Hon är så rolig att arbeta med och hon vill verkligen jobba, det gör att man längtar till varje nytt pass med henne. En underbar känsla och en underbar häst! 
 
Ha en fortsatt bra dag så hörs vi snart igen!
Sandra & Vaka 
 
Stona har delat upp sig med att vara 2 skäckar och en enfärgad i varje läger! Den gamla svart-vita tycker dock om att vara för sig själv!

Kommentera här: