Snö el regn?

Igår blev det ett pass i paddocken då det blåste storm åt all håll, det var verkligen iskallt. Så det blev tömkörning, underlaget var dock inte optimalt men blev mest skritt då det verkligen var stenhårt och knöggligt på sina ställen. Men blev lite lösgörande arbete, sidverts, öppna och sluta, eller försök till det i alla fall. Hon blir något för "sne" och krokig i kroppen i vissa rörelser, men vi jobbar på det och att få det bättre. Men hon lyssnar faktiskt bra även om vår komunikation brister från tillfälle till tillfälle så blir vi bättre hela tiden. Men blev som sagt inget jobbigt pass men ett nyttigt. 
 
 
Sen blev det även lite vård av lädret. Jag kan ju inte säga att jag tagit hand om mitt däckel precis. Så det behövde verkligen lite kärlek! Sen måste jag köpa mig nya tömmar, lädertömmar är ett måste för att få någon kännsla. Vävribb blir bara klumpiga och styva i handen, nej ett par i läder blir det när ekonomin tycker att jag ska ha ett par. Eller så kanske man en helg får ta en tripp upp till Börjes kanske och titta lite, är ju inte så hemskt långt bort. 
 
Men idag (Tisdag) var det ju ett helt annat väder, det snöade som bara den. Och jag gillar snö så jag blev bara glad, men sen vet jag ju också att den brukar vara kortvarig här nere. Men jag stack iväg på en tur ut i skogen i alla fall. Vi har en runda där vi bara får rida när det är torrt eller fruset, vi får absolut inte förstöra stigarna där uppe så jag passade på. Men Vaka blev rädd för råddjur, sen ran det vatten från en "sjö" som sen går i en bäck. Det lät ju lite extra där eftersom det är fruset under så jag fick hoppa av och leda henne förbi det där. Märks att hon är på tårna och inte igång, för annars hade hon inte ensa vänt ett öra för något såntdär. Men vi kom vidare och en underbar tur. Trots att det blev rätt halt då det blev styltir av det hela. Men hem till stallet och sedan for jag iväg till vår lokala lilla hästbutik och köpte brodd, ett par nya stabila boots och ullsockar till mig själv! Sen tillbaka till stallet och jag broddade upp henne. Jag har bara haft blindbrodd då vi inte haft det halt, men nu är vi rustade för detta. 
 
 
 
 
Sen fick hon även på sig det nya täcket jag köpte för ganska länge sedan men inte kommit på henne, och en tumme upp det den passformen. Jag måste ha täcke med halvhals och jag ville inte ha mera än 100g, och det var inte lätt att hitta, speciellt inte om man inte vill betala en förmögenhet. Men jag hittade från Svea Sverigetäcket, i deras islandsmodell och det satt verkligen bra och var till ett bra pris, jag är nöjd! 
 
Svea Sverigetäcket! Tummen upp. 
 
 
Sen när jag var påväg hem så började det ju regna, så det kommer väl bli blank is antar jag. Så jag är glad att jag ändå broddade henne så hon kommer kunna röra sig i hagen utan att drutta. Jag har vart med om en fläkskada på min förra häst och det var inte roligt, v'ldigt lång rehab och saker som inte riktigt blev bra sen. Så jag skulle aldrig ha min häst obroddat i vinter väder där halka är en risk. Hur har ni det? Jag vet ju att en del stall har regler mot detta. Men jag har alltid haft brodd på mina hästar då jag kommer från Hälsingland där vi brukar ha mycket vinter och jag har aldrig haft en allvarlig broddskada, men som sagt en allvarlig skada på gund av att han inte hade brodd. Så jag kommer alltid förespråka brodd! 
 
Men nu ska jag ta och städa och sedan ska väl ha något att äta med antar jag. 
Ha en bra dag! 
Sandra & Vaka 
 
 

Kommentera här: