Underbara hösten och underbara hästen!

Ja, nu tycker jag vädret ute är underbart. Men hösten alla dess färger och att luften börjar bli hög och frisk är ju bara helt underbart tycker jag. Det värsta med hösten är väl regnet och leran, men än så länge går det ju hinla bra faktiskt och det är skönt. Nu hinner det torka upp mellan skurarna, så nu gör regent lite nytta kan jag tro. 
 
Men i Fredags hade jag en riktig häst dag. Började med att jag åkte till min kollega och vän och klippte Saela, då hon ser mer eller mindre ut som piggsvin i sin päls! Haha! Sen blev det även en lektion och det är så himla roligt tycker jag men blir långt mellan gångerna som det är nu. Men roligt att följa Saela och hennes och deras utveckling. Saelna är en av "våra" gamla verksamhetshästar så henne har jag haft mycket i mina lektioner i ridskolan och nu får jag fortsätta följa henne, och det är Marias första islandshäst och de utvecklas verkligen fint. 
 
Sen lite go fika och prat hemma hos Maria och sedan följde hon med mig till stallet och kollade när jag tog ett pass i paddocken med Vaka. Och det var ett fint pass. Hon var mjuk och fin, lyssnande på små signaler och var väldigt lyhörd. Hade verkligen en fin skritt, där hon trampade på men vilade i stegen och klev genom kroppen, och vi som knappt haft någon skritt att tala om det har jämt vart lite stressat och för snabbt med dåligt kliv. Olch traven var helt fantastisk den med, lugn och fin och hon lyssnar så bra. Tölten helt ok, när överlinjen kommer och hon bär sig själv så känner man ju bara hur munnen dras från öra till öra, det är underbart. Men det var ett fint pass där jag även fick igenom henne bra i höger, jag känner skillnad på mig själv med sen jag var hos massören. Så nu jobbar vi vidare med vår styrka i höger båda två, det kan bara bli bättre. 
 
Och idag blev en tur ut i skogen. På väg bort kändes hon nästan lite slö, skrittade med korta steg och långsamt gick det, haha! Men när vi började närma oss skogen och de vanliga vägarna vaknande hon till liv igen. Vi har en raksträcka som är knappt 1 kilometer. Där tog vi en vända fram och tillbaka i tölt och även lite galopp. Sedan tog jag en passraka bortot där hon nog blev lite paff och jag fick ingen direkt fart, sen galopp efter det. Sedan rakan hem tog jag en ny läggning från en bättre galopp och där hon verkligen gick iväg och det var en bra läggning med mera fart. Hon är så rolig att rida pass på, hon är så enkel och hon bara kliver iväg. Sen blev det en del galopp på vägen hem och hon var himla pigg. Men en bra ridtur, med en mycket possitiv häst vilket känns jätte skönt. 
 
Så nu ska jag försöka ta mig iväg i morgon igen och ta mig ett lättare pass så hon inte får träningsverk, inte ofta vi tagit pass så. Men det ska vi fortsätta öva på med. Men nu ska jag ta tag i städningen här hemma. 
 
Ha en fortsatt bra Söndag! 
Sandra & Vaka 
 
 

Kommentera här: