Tränar vidare!

Förra veckan gav inte många tillfällen till att rida. Med ett fullspäckat schema på jobbet med bara långa kvällar och massor att göra hemma då vi ska byta kök. Men denna veckan har bjudit på mera ridtillfällen och det är ju även underbart väder! Nästan som sommar igen, idag har vi haft 24 grader och det är den 11 Oktober, det är ju galet. Men härligt! 
 
Redo för ridtur i Onsdags
 
I Tisdags så blev Vaka skodd, så nu är hon snygg om fötterna igen och vi börjar få ordning på fötterna igen. Då hovslagaren vi hade ett tag då vår ordinarie var sjukskriven gjorde fötterna så himla små. Och på Vaka blev det helt galet, hon tappade balansen, började slå på sig och grejer. Men nu börjar hon få ordentliga hovar igen. Men efter skoningen blev det i alla fall ett litet pass i paddocken. Jag har inte ridit där sen kursen. Men kände att jag skulle tjecka av där lite. Mjuk och fin i kroppen, jätte fin trav och helt ok tölt. Provade även lite galopp och jag fick till två väldigt fina fattningar i höger, men i vänster var det sisådär måste jag säga. Men fick till några steg i alla fall. Men så vi tränar vidare på detta, och vi ska väl klara det med har jag som mål! 
 
Men igår (Onsdag) skulle det bli en motionsrunda. Så blev några intervaller på vår raka, men både galopp och tölt. Tränade fattningar, fick till några väldigt fina. Tölten var inte alls speciellt bra då hon bara ökade och ökade farten och lyssnade dåligt på förhållningar och vad jag försökte säga, hon plöjde på! Men efter några vändor så lugnande hon ner sig och på hemvägen fick jag en helt fantastisk trav, det var wow! Men med värmen som kom på besök så droppade det ju av henne, hon var så svettig. Så det blev ett bad och det såg hon ut att gilla fakstikt. Men underbart att man får njuta av vädret ett litet tag till. Man mins ju förra hösten då det bara regnade, eller det regnade väl typ varje dag från Juli?! 
 
Ser hon inte lite ut som en Welsh på denna bilden?? Haha! 
 
Och idag var vi ut på en lättare motions runda, där vi var ute för att röra på oss. Trav och tölt, men mest tölt idag och i måttligt tempo och längd. Hon ska få ut något av rundan men målet var inte att maxa henne utan bara röra på sig och få en trevlig runda. Och idag var hon trevligare, lättare att hantera och lyssnade på ett helt annat sätt fakstiskt. Tölten var riktisgt bra vissa sträckor och traven var som oftast nnu för tiden väldigt bra. Jag är jätte nöjd med henne idag. Var en tur där man fick rensa huvudet och bara njuta av stunden och lugnet. Hur hade man mått utan hästen undrar jag ofta? Jag hade nog vart en väldigt arg person, och väldigt onöjd. Är detta något ni tänker på? För mig är hästeriet just ett andningshål i vardagen där man kan släppa allt! 
 
Nä, men nu ska jag sova faktiskt. Ska upp och jobba i morgon. Skulle igentligen haft ledigt, men jobbat kvällen ikväll, men jag hade lite problem med barnvakt så bytte med en kollega som skulle haft problem med barnvakt i morgon, så ibalnd löser det sig till det bästa!! Och i morgon fortsätter jobbet med att få ner resten av köket i kartonger och städa tvättstugan som ska bli tillfälligt kök så länge. 
 
Men ni får ha de så gott tills vi hörs nästa gång!! 
Godnatt!
Sandra & Vaka 
 
 

Kommentera här: