Ingen vidare känsla....

 
Igår blev det ett pass ute i skogen, men det var ingen bra känsla alls faktsikt. Hon var så himla pigg och stark, mest springig och lyssnade sådär.... Fick rätt ok gångarter, men lydnanden var inte där som sagt. Men det var även  ganska kallt, så piggheten kanske kommer därifrån jag vet inte. 
 
 
Men jag är inne i en grubblar period, det har vart så mycket nu som inte känts bra tycker jag så kommer det uppgångar och det ser ljust ut, så kommer det en dipp igen. Vi har haft en spikrak kurva uppåt hela våren och sommaren och kanske är det det som är felet, det har blivit för mycket helt enkelt. Jag brukar ha kanske 2 perioder/år där jag enbart skrittar i 2-3 veckor, aktiv vila kanske man kan kalla det. Jag tycker det har funkat bra och det är kanske det som behövs, kanske är hjärnkontoren överbelastat?? 
 
Hur gör ni med vila och hur tänker ni kring träning och vilan till träningen? Hur ser ert upplägg ut? 
 
Jag tävlar ju inte men är väldigt intresserad av träning, att hästen ska ha en bra kondition och vara i bra fysik i övrigt. Jag kommer från travet och där träningen och upplägget är allt, så även fast jag inte har några direkta mål att uppnå så vill jag ha en frisk och hälsosam häst. Och detta har vart svårt då jag har en häst som har väldigt lätt att lägga på sig och bli fet. Vi brukar annars ha fri tillgång till hästarna, men med tanken på att vi har det väldigt varmt för årstiden och att höet är så dyrt i vinter så handfodrar vi i alla fall så länge graderna inte stiger allt för mycket. Så i år har jag faktiskt en häst i fin form, och jag hoppas att vi kommer att handmata länge än, för våra hästars skull! 
 
En bild där man ser lite hur hon ser ut i alla fall! Vaka med kompisen Manadis! 
 
 
Sen har jag själv lite problem med min fysik då jag har problem med en hand. Var till läkaren förra veckan som tyckte jag skulle gnälla mindre och jobba mera, men fick i alla fall en remiss till arbetsterapeut. Så dit var jag idag och hon konstaterade ganska snabbt mina problem, jag hade Quervain på fint språk, inflammation i senskidan på Svenska!! Haha! Så den ska vara stilla och i vila så gott det går i minst 3 veckor. Skena som stabiliserar hand och tumme ska vara på dyngnet runt minst dessa 3 veckor. Så ligger väl en sjuksrivning där och väntar med, lägligt såhär innan jul när man inte alls är i behov av pengar.. Och nu Vabb då min äldste har magsjuka, det går bra nu hörrni! 
 
Men nu ska jag slänga mig i soffan och kolla på Youtube tror jag! 
Ha det gott!
Sandra & Vaka 
 
 
 
1 Bettinas islandshäst:

skriven

Jag är nog lite grand som du. Jag har lätt för att överbelasta mitt hjärnkontor. Tänker att jag måste bygga upp min Juppe så att han ska bli så hållbar som möjligt - och ha chansen att tävla om jag får lust.

Svar: Ja, just nu har jag tänkt väldigt mycket och överanalyserar allt känns det som. Hon känns fräsch, hon ser fräsch ut ändå grubblar jag. Men nu har jag bestämt för mig själv att sluta tänka så mycket och bara känna istället! Så hoppas på bättre känsla!
Sandra Mårtensson

Kommentera här: